Flere nyhedsbrevstilmeldinger – Den Ultimative Guide

Hvis du vil være succesfuld med email markedsføring kræver det, at du opbyger en email liste. Det behøver nødvendigvis ikke være en stor liste – relevans er nøgleordet. For at konstant opbygge din email liste, skal du have en strategi. Det er en af de mest fundemantale elementer indenfor email markedsføring, hvor virksomheder og marketing managers ofte fejler. De har en ide om, at størrelsen på liste er det vigtigste element indenfor email markedsføring. De tager grueligt fejl!

Succesfulde email-marketers bruger tid på at opbygge en email liste, som er interesseret i ens brand, service eller produkter. Hvordan går man det? Individer som allerede er interesseret i din forretning besøger sikkert allerede din hjemmeside på et ugentlig eller månedlig basis. Det giver derfor rigtig god mening, at man starter med at konverter sine besøgende til email leads.

Tilbyd dem nu noget værdi…

Jeg vil i første afsnit komme ind på måder, hvorpå du kan opbygge din email liste fra din hjemmeside. Hvis du vil have din besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, skal der være en værdi for at de skal tilmelde sig. I dag ser jeg desværre, at 9/10 store som små hjemmesider benytter “Tilmeld dig vores nyhedsbrev”.

Hvorfor søren skulle jeg tilmelde mig jeres nyhedsbrev?

tilmeld nyhedsbrev
Eksemplet her er fra e-conomics fremragende blog, hvor de desværre ikke har brugt 1 minut på deres opt-in.

Tilbyd dem noget med værdi.. Hvad har værdi? 
Det kunne eksempelvis være en e-bog, guides, rabat, konkurrence eller i det mindste skriv, hvad I sender super seje nyhedsbreve med?

Mange besøgende er i dag utrolig forsigte med deres email, hvilket de har en god grund til. Du bliver derfor nød til at udvikle en inspirrende og givende call-to-action (CTA), som meget gerne må have en vinkel, der for dine besøgende til at blive mere nysgerrige.

Hvis vi tager fat i eksemplet med e-conomic (min ændring):
Overskrift: Få 7 tips til at klare din bogføring dobbelt så hurtigt
Brødtekst: Modtag vores 7 bedste tips til at klare din bogføring dobbelt så hurtigt. Du skal ikke være bogholder for at forstå vores tips og trick!
Knap: Send mig 7 gratis tips

Hvad skal jeg gøre mig af tanker, når jeg skal implementer dette på min egen forretning?
En god call to action er, hvis du kan lære dine besøgende en specifik handling/egenskab, løse en konkret problemstilling med relevans til dine produkter/service, deltage i en konkurrence som relaterer sig til dine produkter eller service.

Hvad er et relevant email lead?

Email marketing handler i dag ikke om, at du har en gigantisk email liste. Det handler derimod om, at du har en stor email liste med relevante modtagere, som er segmenteret på baggrund af de parametre, der giver mening for din forretning. Hvis du sælger tøj på nettet, skal du som et minimum have segmenteret din liste i herre, kvinder og børn.

Lav engagement-drevet segmenter baseret på data fra din hjemmeside. Dette kan du eksempelvis gøre med lytics, som er en data hub, der hjælper med at opbygge og lave segmenter på baggrund af dine forskellige værktøjer. According to DMA, marketers have found a 760% increase in email revenue from segmented campaigns [Source].

Getlytics

Det er alfa omega, at du opbygger din email liste med potentielle købere, som allerede har udvist en interesse i dit brand, din service eller dine produkter. Du må derfor aldrig gå ud i byen for at købe email leads, som ikke har vist en direkte interesse for din virksomhed. Størrelsen på email listen er ikke ensbetydende med indtjeningen – slet ikke. Du risikerer blot, at du får sløret data og dermed ikke rammer den målgruppe, som faktisk er potentielle kunder. Du skal derfor sikre dig, at dine nye email leads kommer direkte fra din egen hjemmeside, blog eller nichesider, som har en naturlig forbindelse til dit brand.

Eksempler på metoder til at opbygge sin email liste

Det helt store spørgsmål er naturligvis, hvordan man opbygger en email liste med relevante leads. Jeg har prøvet at samle et par forslag til, hvordan du effektivt kan udvide din liste.

Brug slideins og popups
Popups og slideins er den mest effektive måde at indsamle relevante email leads på. Du har muligheden for at konvertere dine ofte dyrt købte besøgende til emails, som du derefter kan bruge til at markedsføre dit brand, produkter eller service overfor. Popups har desværre ikke det bedste ry indenfor online marketing, hvor de længe er blevet brugt forkert. Det er derfor også essentielt, at dine popups og slideins er opbygget med den rigtige cookie teknologi, så de ikke bliver et irriterende element for brugerne.

Slide-in fra Sleeknote

Vi anbefaler, at man indstiller boksen til at blive vist efter 7 sekunder, hvilket er standard i Sleeknote. Du kan dog selv definere denne slide-in time, og du kan ligeledes køre en A/B split-test på, hvilken timing og position der fungerer bedst for dig.

Pop-up – exit intent or timing
Vi ser, at flere og flere gør brug af pop-ups, som er utroligt effektive i forhold til leadgenerering. Der er forskellige muligheder for visningen af din pop-up alt afhængig af temperament, målgruppe og branche. Der er en række muligheder, som du helt sikkert skal præsenteres for. I dag bliver der snakket en del om exit intent, hvilket betyder, at boksen først vil blive vist, når den besøgende bevæger musen over kanten af browseren mod luk-knappen eller et nyt faneblad. Vi understøtter naturligvis denne funktionalitet i Sleeknote, hvor du har muligheden for enten at tidsindstille din boks eller sætte den til exit intent.

Exit intent popup

Twitter Lead Generation Cards
Annoncering på Twitter er en balancegang, hvor du desværre ofte ender med at miste balancen. Der er mange faktorer, som spiller en rolle, hvis du skal have succes med Lead Cards på Twitter, er det vigtigt at have en call-to-action og et design, som skiller sig ud i tweet-strømmen.

Jeg vil anbefale, at du starter med at arbejde med remarketing på dine Twitter annoncering, hvorefter du løbende kan udvide med keywords og interesserebaseret annoncering. Slutteligt skal du huske, at måle ROI på dine nye tilmeldinger. Det er derfor vigtigt, at du får segmenteret dine tilmeldinger afhængig af sign-up-kilde eller fordelt ud i forskellige kampagner/lister.

Leadgen på Twitter

Email Signature
Ligegyldigt om der er fem eller femhundrede ansatte i din virksomhed, vil alle ansatte dagligt kunne eksponere din email liste til relevante nye email-tilmeldinger. Uanset om du handler B2B eller B2C vil du opleve, at en simpel mulighed er en call-to-action, hvor man kan tilmelde sig jeres email liste i jeres medarbejderes emailsignaturer. Hvis du arbejder B2B, vil I dagligt skrive hundredvis af emails ud af huset til potentielle kunder, som endnu ikke er blevet kunder.

Såfremt I kan lave en mikrokonvertering ved blot at tilføje et par linjer, en skarp call-to-action og noget visuelt i jeres email signatur, er det alt besværet værd. En mikrokonvertering er typisk, når din bruger tilmelder sig dit nyhedsbrev, abonnerer på din blog, downloader et produktkatalog eller lignende. Det vil sige, når brugeren viser en aktiv interesse, som du måske ikke isoleret set kan tjene penge på, knyttes brugeren alligevel tættere på din virksomhed og på en handling, som du kan tjene penge på.

Hvis du hurtigt vil gøre din emailsignatur til en lead maskine, skal du tage et kig på Wisestamp, som gør det let at tilføje elementer til emailsignaturer såsom newsletter promoter, schedule a meeting, latest tweets, event promoter og mange flere.

Wisestamp eksempel

Få dine nuværende permissions til at videresende
Det er absolut den sværeste måde at opbygge sin email liste på. Det kræver, at du er i stand til skabe så meget værdi for dine nuværende subscribers, at de uden at tøve videresender den værdi, som du har skabt igennem dit nyhedsbrev. Hvis du ikke har implementeret muligheden for let at videresende dine nyhedsbreve, skal du gøre det som det første – efter du har læst resten af denne artikel.


Content upgrade
Hvis du har en blog, hvor du dagligt, ugentlig eller måned laver kvalitetsindhold, som skaber værdi for dine besøgende, skal du overveje, hvorvidt du kan yde en ekstra værdi i form af en content upgrade. En content upgrade er typisk baseret på præmissen om at få flere emailtilmeldinger. Content upgrade er typisk en udvidet forklaring af emnet blogindlægget omhandler. Brian Dean, backlinko benytter content upgrade i næsten hver eneste blogindlæg, hvor vi i dette tilfælde gratis kan download en step-by-step checklist.

Content upgrade

Hvis du bruger opt-in
I forbindelse med din content upgrade skal du overveje, hvordan du sikrer dig, at dine nye tilmeldinger bekræfter deres email. Det er vigtigt, at du overvejer din bekræftelsesemail, da du potentielt kan miste dyrebare tilmeldinger. Sørg for at du begrænser din tekst, så du ikke skriver en roman om, hvorfor de skal bekræfte deres tilmelding. Husk at brug den samme call-to-action, som de først blev triggered af. I dette eksempel ville det være:

Before you receive your free step-by-step checklist that will show you how to improve conversions using The Content upgrade. You need to confirm your email right now

bonus tip er, at du får din programmør til at lave en timer på din bekræftelsesside, som bliver triggered, hvis mailen ikke er bekræftet indenfor en time. Jeg vil anbefale, at du i denne mail får et personligt billede på, hvorefter du skriver ’I am so sad..’ og giver dem muligheden for at bekræfte mailen endnu en gang. Jeg har set eksempler, hvor 55-60% responderer på denne email, hvilket hurtigt kan blive mange mikrokonverteringer, som du ellers ville være gået glip af.

Lav et gratis værktøj
Det kan virke som en uoverskuelig opgave, at du (blot) skal lave en værktøj, som matcher med dine produkter, service eller brand. Jeres udviklingsafdeling er enten ikke eksisterende eller booket seks måneder frem, hvilket betyder, at dine muligheder for at udvikle et værktøj til din målgruppe er lig nul. Hvis det er tilfældet, skal du tage et kig på Upwork, hvor du nemt og billigt kan komme i gang. Du skal selv udtænke det værktøj, som din målgruppe har behov for.

Hvis du er i SEO branchen, vil det være naturligt, at du udvikler et værktøj, som eksempelvis kunne holde styr på ranking af keywords. Du opretter efterfølgende en beskrivelse af, hvordan du gerne vil have værktøjet skal virke på Upwork. Det er essentielt for din succes, at du definerer projektet fra a-z samt sikrer dig, at de kvalificerede til jobbet også reelt har forstået din ide med værktøjet.

Jeg vil anbefale dig, at du sorterer de billigste fra – som lover dig et færdigt værktøj indenfor en uge til en minimal pris. Det ender aldrig godt. Brug i stedet lidt ekstra penge på den rigtige person + ekstra tid på at definere opgaven korrekt fra starten af.

upwork eksempel

It is important for the tool to have relevance to your primary target group and their business. Decide how you are going to use the emails you collect through your new free tool beforehand, so you have a strategy prepared when the application launches. Creating your own app is an excellent way to gain your brand some attention while also solving a key problem or task for your target demographic.

Facebook
Hvis du skal konvertere dine sociale følgere til email leads, er der mange forskellige måder at gøre det på. På Facebook kan du eksempelvis lave en betalt annonce, hvor du gør opmærksom på noget relevant content, som kan downloades på din hjemmeside. Præmissen for at downloade dit super relevante content er, at de skal indtaste deres navn og email adresse. Såfremt du vælger denne løsning, er det vigtigt, at du får installeret en konverteringspixel, så du kan spotte, hvor mange konverteringer dine Facebook annoncer giver.

Partner up
Jeg har tidligere nævnt, at det er vigtigt, at dine email leads kommer direkte fra din målgruppe. Det kan derfor diskuteres, hvorvidt det er relevant at indsamle email leads gennem en tredjeparts service. Hvis du skal have succes med partnerskaber, er det vigtigt, at du forbliver i dit eget segment og målgruppe. Brug tid på at sætte dig ind i din potentiale partners målgruppe og nuværende kunder. Derudover skal du sikre dig, at begge parter får noget ud af partnerskabet – uanset størrelsesforskellen. Herefter skal I sammen beslutte jer for, hvordan I kan skabe værdi for jeres fælles målgruppe.

Såfremt du ejer en webshop, skal du overveje, hvordan du eksempelvis kan køre en rabat i samarbejde med en ekstern partner, der giver mening for din målgruppe og forretning. I dag er du næsten ikke en online forretning, hvis du ikke har lavet webinars eller e-bøger. Et eksempel på et samarbejde indenfor SaaS-branchen (Software as a service) er et samarbejde mellem Hubspot og Wistia.

Wisestamp eksempel

Offline mirkokonverteringer og branding
Det er super simpelt. Hvis du allerede i dag bruger tid på offline arrangementer, skal du benytte lejligheden til at foretage mikrokonverteringer i form af email tilmeldinger. Brug tid på at hoste meetups, konferencer, hackathons, learning nights, customers events, open house etc. Et eksempel på dette kunne være Litmus, som har lavet konferencen
The Email Design Conference.

Email

Ram din målgruppe på områder som reelt interesserer dem og tænk innovativt over, hvordan du kan opbygge dit brand og opnå en række mikrokonverteringer igennem de interesser. Alle – både store og små – kan implementere dette i deres forretning – det handler blot om at tænke innovativt og på mange måder ud af den online vinkel. Hvis du skal have succes med denne form for marketing og mikrokonverteringer, er det vigtigt, at du er konsekvent.

Er dine sælgere til messer og konferencer? Brug disse konferencer til at indsamle email leads igennem konkurrencer, gratis materiale eller rabatordninger. Du vil opleve, at nogle af de mest relevante emails, som du kan indsamle, vil komme fra messer. Det er potentielle kunder, som du skal indlede et helt specielt charmeoffensiv overfor.

Start a nichesite
Et undervurderet trick er, at du kan starte et nichesite, som ikke nødvendigvis afspejler dit firmas brand. Det er vigtigt, at dette niche site har relevans for din primære målgruppe, hvor du igen skal kigge på behov og efterspørgsel. Hvis du eksempelvis har en webshop, som sælger cykler og tilbehør, kunne du starte et niche site, som udelukkende laver videoguides.

Disse videoguides kunne eksempelvis være, hvordan indstiller du sædet korrekt, hvordan du sørger for, at dine gear ikke bliver sløve, eller hvordan du lapper din cykel. I forhold til at indsamle emailadresser kan det eksempelvis fungere i form af content upgrades som nævnt tidligere. Sidebar er et genialt eksempel på et nichesite, hvor du dagligt eller ugentlig kan få tilsendt de fem bedste design links, som bliver delt på nettet.

Sidebar eksempel

Sign up wall

This is some really freaky stuff. Lige nu kører Gilt med en sign up wall, som kræver, at du enten indtaster din email adresse eller logger ind med Facebook for, at du overhovedet kan kigge på deres varegrupper og produkter. Du skal være opmærksom på, at der ikke er nogen luk knap overhovedet. Hvis du vil videre på hjemmesiden, skal du logge ind eller tilmelde dig.

Gilt signup

Don’t try this at home – medmindre du har virkelig godt styr på dine nøgletal og har opsat en avanceret split test, som måler på forskellige parametre. Jeg er skeptisk overfor denne sign up wall, men den vil sikkert give mange email leads og en utrolig høj bounce rate.

illustration-download-book
Get access to 85% of my hottest marketing hacks
Emil Kristensen Mit navn er Emil Kristenesn og jeg er til dagligt CMO og co-founder af Sleeknote. Sleeknote hjælper dagligt JYSK, Nordea, Berlingske, Coop, Hummel, 3 XL-byg, Matas og +900 andre virksomheder med at skabe flere leads fra deres website. Jeg er 24-7-365 online nørd, som elsker email marketing, start-ups, kpi’er og online trends. Slutteligt holder jeg foredrag, underviser og rådgiver i email markedsføring og leadgenering.