Hvad er retargeting / remarketing?

De fleste webshops har en konverteringsrate på omkring 1-2%, hvor resten kan defineres som ”tabte” besøgende. Retargeting sigter efter de 98% tabte besøgende, som ikke konverterede i første forsøg.

I nutidens moderne dage, hvor sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram konstant kommer med notifikationer, bliver websites og webshops ofte lukket ned, selvom den besøgende havde intentioner om at undersøge et potentielt køb (på et tidspunkt).

Ved at re-engagere sig med en tabt kunde ved hjælp af retargeting fastholder du top-of-mind i brugerens hukommelse.

 

Skal jeg fortsætte med at læse?

Genbesøg konverterer omtrent 250% bedre end førstegangsbesøgende.

Nu tænker du naturligvis, at selvfølgelig gør de da det. Derefter skal du lige tænke tilbage på, hvad retargeting/remarketing betyder og begynde at læse videre.

Retargeting kan betegnes som, at du prøver at ramme individer, som allerede har vist interesse for dit produkt.

Metoden har været brugt i årtier indenfor offline marketing, hvor målretning for markedsføringen ikke har været helt så konkret, som den nu er blevet online retargeting.

Den primære hensigt med retargeting også kaldt remarketing er at bringe dine tabte kunder tilbage.

 


 

Hvordan fungerer retargeting (lav praksis)

Der findes i dag en række af systemer, som har specialiseret sig i at indsamle data (besøgende) fra din webshop eller website. Jeg vil bestræbe mig på, at denne artikel ikke bliver med en teknisk vinkel, så vi tager en meget low-key beskrivelse af, hvordan retargeting fungerer.

Helt konkret indsætter du et stykke kode, som også kan blive refereret til som en pixel på din hjemmeside, hvilket automatisk sætter en anonym cookie tracking (hukommelse) i de besøgendes browser, når de besøger din hjemmeside. Dette betyder, at deres browser nu husker, at de har besøgt din hjemmeside og alt afhængig af dit setup, kan denne cookie også indeholde, hvad de har set på den pågældende hjemmeside.

  1. Kunden besøger din webshop/dit website
  2. Kunden kigger på produkt på din webshop <-> Dette produkt bliver vist via. bannere på andre websites med dit logo, produktbillede samt CTA til at købe det på din webshop

retargeting


Hvorfor er retargeting smart?

Nu tænker du sikkert, at det lyder meget smart, men hvordan kan jeg bruge det? Igennem denne cookie er du i stand til at lave kampagner, som kan relateres direkte til potentielle kunder, da de allerede har besøgt din hjemmeside. Du kan nu lave personaliserede bannerreklamer på de websteder, de løbende surfer rundt på. Det lyder stadig meget fint, men hvordan er det anderledes end så meget andet markedsføring?

Der findes efterhånden utallige måder at indstille denne retargeting/remarketing, som både kan gøres helt ned på produktniveau, hvor indholdet i bannerne er tilpasset til det produkt, de senest har kigget på. Herudover kan det være en over-all brand awareness, som ikke går ind og personaliserer bannerreklamen. Slutteligt kan det kategoriseres ned på mærke/brand niveau, hvor man grupperer sine tabte besøgende afhængig af eksempelvis brand/mærke, køn, hovedvaregrupper, forskellige services osv. Dette vil jeg prøve at gå i dybden med nedenfor, hvilket muligvis kan give et mere konkret eksempel på udnyttelsen af retargeting.

Forestil dig dette: Du har 30 brands/mærker på din webshop. Du har samtidig 50.000 besøgende til din webshop hver måned, hvor 50-60% af dine besøgende primært køber fra 4-5 brands/mærker.

  1. Du opretter dig ved Adroll eller en af de andre retargeting systemer, hvor du opsætter regler for den data (dine besøgende), som systemet opsamler.
  2. Disse regler kunne eksempelvis være, at den skal gruppere alt den data, som url’en www.bolig.dk/house-doctor får til gruppen ”House Doctor”, som er et af de brands, der konverterer bedst i din webshop. Dette trin gentager du for de 3-4 andre brands/mærker, som sælger eller konverterer bedst.
  3. Du har nu opsat 3-4 grupper i dit retargetingsystem, hvilket betyder, at når en besøgende går ind på din webshop og derefter trykker på ”House Doctor”, så bliver den besøgende grupperet i dit retargeting system under reglen/gruppen ”House Doctor”. Herudover sætter programmet cookien (hukommelsen) i den besøgendes browser.
  4. Du kan nu lave kampagner/annoncer, som er direkte henvendt til besøgende, der allerede har besøgt din hjemmeside, og du ved yderligere også, at den besøgende har vist interesse for ”House Doctor” mærket. Det har længe været kendt, at en kunde skal påvirkes omkring 7 gange, før han/hun bliver en kunde. Denne påvirkning kan ske på en række af måder, men ville det ikke være nemmere, hvis man ikke fægtede i blinde, når man ville påvirke denne potentielle kunde? Opsæt dine kampagner med klare og gode call-to-actions som eksempelvis rabatkoder, bullets eller bare en fremhævning af de bedste/mest sælgende produkter indenfor denne kategori.

Det er netop derfor, at retargeting er så smart. Der er en million ting, som kan påvirke dine besøgende, når de surfer rundt på din hjemmeside eller webshop.

Eksempel på social visning af tilbud retargeting
Nedenfor ser du en retargeting kampagne, som rammer alle der besøger livingshop.dk uden at tilføje en vare til indkøbskurven.

Dermed rammer den de 98% tabte kunder, som ikke har foretaget et køb indenfor de sidste 90 dage. Call to action for disse “tabte kunder” er et sommerudsalg, som ofte kan trigge folk til at kigge en ekstra gang. Dette eksempel er sat op i Adroll, som er min klare favorit.
social_retargeting

Hvem kan bruge retargeting?

Du skal anskue retargeting som en supplerende værktøj til din online markedsføring. Såfremt du har skabt en fornuftig volumen af besøgende på din webshop eller website, skal dette udnyttes til fulde. Det er dermed essentielt, at du ikke begynder med retargeting som det første. Jeg vil ikke sætte en præcis grænse for volumen for, hvornår det kan svare sig at opsætte retargeting, da dette afhænger af en række faktorer såsom branche, formål og horisont. Dette kunne eksempelvis være et site, som kun havde til formål at sælge billetter til en marketing camp, hvor der var en stram tidshorisont. De besøgende, der havde besøgt websitet og ikke signede up til arrangementet, måtte regnes som værende i overvejelsesfasen eller overtalelsesfasen. Herudover vil der naturligvis også være en procentdel, som ikke kunne den dag eller bare ikke var interesseret i programmet og derfor slet ikke var i nogle af faserne. Det ville dog stadigvæk være relevant for dette website at fokusere på retargeting, som fulgte de ”tabte” besøgende, hvor man konstant fortalte dem, hvad de gik glip af.

 

Er det let at sætte op?

Selvom jeg har prøvet at få det ned på meget lav praksis niveau, så er det ikke svært at sætte op. Du kan lave en crazy retargeting kampagne, hvis du sætter dig i kundens sted og tænker som din målgruppe. Alternativt hvis du også har en fysisk butik, hvordan får du folk ind i butikken igen?

Der findes i dag masser af retargeting/remarketing platforme, som kun har til formål at give dig succes med en høj ROI (return of investment). Din succes afhænger også af deres succes! Jeg vil prøve at liste nogle af de platforme op, som du kan prøve at kaste dig over. Hvis du er ny indenfor retargeting, vil du blive overrasket over, hvor meget disse systemer kan tracke, og hvor dybe og målrettede dine kampagner kan blive. Jeg vil anbefale, at du bruger google’s kampagnesporingslinks til at få den maksimale datatracking på dine kampagne.

Hvor skal jeg starte?
1. Du skal først beslutte dig for, hvad du vil reklamere for, og hvordan du vil segmentere det.

2. Du kan efterfølgende tilmelde dig en af de mange retargeting services, der findes. Jeg vil anbefale dig at kigge på enten Adroll (begrænsede muligheder – god til begyndere), Perfect Audience (avanceret) eller retargeter (enterprise/avanceret).

3. Du har nu valgt en service og et mål, hvorefter du skal starte med at opsætte din første kampagne. Jeg har her taget udgangspunkt i Adroll, som kører efter CPM prismodellen (pay as you go) og generelt er kendt for at være let tilgængelig og brugervenlig. Du følger efterfølgende de forskellige steps, som er afhængige af typen, du vælger.
Adroll retargeting

5. Du har nu været igang i et par uger/par dage, hvorefter du begynder at få noget data ind, som du skal holde øje med. Nedenstående er et nøgletal fra en kampange i Adroll.
Skærmbillede 2014-08-03 kl. 18.49.50

Impressions: Antal visninger af din kampagne
Clicks: Antal kliks på din kampagne
CTR: Click-through rate (visninger / klik * 100 i procent)
CPM: Pris pr. tusinde visninger (i dette tilfælde har det kostet mig 14,57 dollars for 1000 impressions)
CPC: Prisen for et klik

6. Opsætning af segmenter:
Såfremt du driver en webshop, kunne et setup være, at du ville ramme alle, som ikke havde foretaget et køb. Du skulle dermed have to segmenter:

  1. Alle der rammer din sidste side i checkout -> hvor de har foretaget en betaling (eksempelvis /checkout/step-4)
  2. Alle dine besøgende

UeIJbPqnKF

Du kan hermed lave en kampagne, hvor du siger, du vil ramme alle dine besøgende undtagen segment 1, som er alle, der har foretaget et køb. Det kan dog også være en god forretning at ramme alle, der har foretaget et køb.

Update 2017: Hvis du gerne vil igang med remarketing, vil jeg klart anbefale, at du begynder med Facebook. I dag er Facebook annoncering et “must” og Halfdans’ bog om Facebook annoncering er ligeledes et must.

illustration-download-book
Get access to 85% of my hottest marketing hacks
Emil Kristensen Mit navn er Emil Kristenesn og jeg er til dagligt CMO og co-founder af Sleeknote. Sleeknote hjælper dagligt JYSK, Nordea, Berlingske, Coop, Hummel, 3 XL-byg, Matas og +900 andre virksomheder med at skabe flere leads fra deres website. Jeg er 24-7-365 online nørd, som elsker email marketing, start-ups, kpi’er og online trends. Slutteligt holder jeg foredrag, underviser og rådgiver i email markedsføring og leadgenering.
  • Nikolaj Hansen

    Hej Emil,

    Super god gennemgang af retargeting. Blogindlægget giver et hurtigt overblik over mulighederne og funktionerne indenfor området!

    Vi er netop selv lige startet på Adroll, hvor vi indtil videre ser rigtig gode resultater. Det kunne dog være interessant at prøve Perfect audience af også.

    • Emil Kristensen

      Hej Nikolaj,

      Tak for din kommentar!

      Du må endelig sige til, hvis du skal have hjælp til at opsætte Perfect audience. Jeg vil anbefale dig, at kigge på dynamiske retargeting kampagner i den forbindelse.

  • Anders

    Hej Emil,

    Tak for en fed blog.

    Lige et “sidespørgsmål”, som jeg håber har relevans:

    Gælder de samme cookieregler for både mobil og desktop? Forestil dig, at du har nogle til at scanne en QR-kode, som dirigerer dem til et site… Vil du nu have adgang til retarget disse?

    Skal der være en “Jeg accepter Cookies” afkrydsningsboks ligeså for at du kan lave retarget på et site?

    • Emil Kristensen

      Hej Anders,

      Tak for din respons!

      Det er et rigtig godt spørgsmål! Jeg er personligt mere fan af Perfect Audience, hvor de netop halter en smule på mobile.

      Hvad angår cookie logikken afhænger det af, hvilket system du bruger. Hvis vi tager udgangspunkt i Adroll, som jeg benytter i dette blogindlæg, kører de med en 360 graders vinkel, som du kan se i dette link: https://www.adroll.com/products/mobile-retargeting.

      Jeg har aldrig været fan af cookie gaten. Hvis du allerede bruger det på dit site i dag, skal det naturligvis flettes ind. Jeg ved, at det danske firma Cookie reports placerer det i kategorien “Marketing cookies – målrettet annoncering”, hvor de skriver noget i stil med “Den information der indsamles bruges til at vise individualiseret marketing indhold, såsom bannerannoncer”.

  • God oversigt / introduktion.

    Jeg har selv droppet AdRoll/Perfect Audience. Dels fordi godkendelsesprocessen var for langvarig, dels forbi jeg kunne opnå langt bedre priser — og bedre styre budtyperne — med Facebooks ‘website audiences’.

    Remarketing er også indbygget i Google Analytics, så man med et tryk på ‘remarket’, når man fx har fundet et interessant segment, får sagerne importeret i AdWords automatisk.

    Grundlæggende er det også billigere, fordi med undgår cut til tredjepartsleverandører.

    Alt godt,

    Kasper

    • Emil Kristensen

      Hej Kasper,

      Tak for din kommentar!

      Jeg er grundlæggende enig. De kan godt være ‘trælse at danse med’, når det kommer til godkendelsesprocessen. Personligt synes jeg, at nybegyndere indenfor retargeting har de bedste forudsætninger, hvis de benytter tredjepartsservices – de er efter min mening stadigvæk mere brugervenlige og håndgribelige. Derudover har du også mulighed for normal ‘website’ retargeting + social samme sted, hvilket jeg personligt også er fan af.

      Min vinkel på denne artikel er egentlig set ud fra, at du skal til at starte med retargeting – hvor Adroll er en let måde at komme igang på.

      Det kunne dog være interessant, at lave et blogindlæg vedrørende import til Google Adwords retargeting. Den vil jeg lige tyvstjæle til et senere indlæg, takker 😉

  • Hej Emil!

    Tusinde tak for at dele sine erfaringer med os – jeg er begyndt at beskæftige mig mere og mere med annoncering på de sociale medier, og sådanne blog-indlæg er guld værd. Den her hermed bookmarked!

    Lige et spørgsmål – hvor meget betaler du om måneden, for at kunne køre dine annoncer via AdRoll? :-)

    De bedste hilsner,
    Kristian

    • Emil Kristensen

      Hej Kristian,

      Det er jeg super glad for at høre.

      Adroll kører efter en dynamisk CPM (cost-per-thousand-impressions) prismodel. Det betyder, at deres system atuomatisk vil byde på den højeste kvalitet til den lavest pris. Da de bruger en fast margen dertil.

      Pretty much – pay as you go.

      Det er hamre smart, hvis du skal prøve det af. Hvis du vil gå lidt mere avanceret til værks, vil jeg anbefale dig, at tage et kig på Perfect audience . Perfect Audience spiller virkelig godt med ‘dynamic product retargeting’.