Hvordan vælger jeg det rigtige system til at sende mine nyhedsbreve med?

email-markedsførings-system

Hvad gør et email system/en email service provider (ESP)? Helt konkret leverer de en platform, som fungerer som en samlet løsning for din email markedsføring. For det første holder de styr på din email liste.

De opbevarer dine meget værdifulde emails på kunder, leverandører eller samarbejdspartner, som du selv har uploadet til systemet. De tilføjer automatisk nye tilmeldinger, hvis du har lavet en integration imellem værktøjet og din hjemmeside. Derudover holder de styr over processen, hvis en af de tilmeldte framelder sig listen.

I dag tilbyder alle nævneværdige ESPer prædefinerede HTML templates. Du skal dermed ikke nødvendigvis kunne kode eller designe for at komme igang med email markedsføring. Alle nedenstående ESP’er har et simpelt redigeringsværktøj, hvor du via drag-n-drop kan flytte rundt og tilføje nye elementer.

For at sikre at dine nyhedsbreve når frem til modtageren, har disse systemer ligeledes en delivery engine. Det betyder, at de har et teknisk setup, som sikrer, at dine emails når frem. Derudover har de mulighed for at hjælpe dig, hvis du oplever problemer med, at du er blevet blacklistet.

Inden vi går igang med at kigge på diverse systemer, skal det nævnes, at disse systemer også tager højde for autoresponders, spam test, automatisering også kaldt automation, tracking, dynamiske muligheder og mange andre funktioner, som hjælper dig til at blive en mester i email markedsføring.

Uden at det skal blive alt for nørdet, skal det siges, at der findes forskellige typer af email service providers (ESPs). Heriblandt findes email infrastructure providers (EIPs), hvor fokus er på det tekniske setup omkring leveringen af en email. Det er services som AmazonSES, Mailjet, PostMark, Elastic Email og SendGrid. Disse services bruges ofte, hvis der er tale om transactional emails, som er baseret på køb eller gennemførsel af specifikke mål.

I denne guide skal vi kigge nærmere på general email service providers (GESPs), som leverer en pakkeløsning, hvor alle kan være med. Den nyeste trend indenfor email markedsføring er, at du har fokus på smart automatisering og personlisering. Heraf kommer typen marketing automation platforms (MAPs), som har en lang række af de samme funktionaliteter som nedenstående GESPer.

Deres fokus er på automatsering og smarte kampagneopbygninger. Jeg synes dog, at de fleste GESPer er kommet godt efter det ved selv at indbygge automatiseringsdelen.

Campaign Monitor

Campaign Monitor er en af mine personlige favoritter. Du skal benytte Campaign Monitor, hvis du vil hurtigt igang med en række gode prædefinerede templates. Personligt ville jeg benytte Campaign Monitor, hvis jeg var en selvkørende webshop.

Templates:
Omkring 30 templates som generelt har en fornuftig designstandard. Jeg hæfter mig ved, at der ikke er nogle konkrete templates direkte til ecommerce. Det er et stort minus for mig, at der ikke er lavet nogle templates til begyndere, som blot vil igang med systemet indenfor ecommerce.

Det er nemt at uploade sin egen HTML template, hvilket muliggør, at man selv får lavet sin egen template.
campaign monitor templates

Kompleksitet:
Campaign Monitor er utrolig let at komme igang med. Du opretter din første mail, hvor du bliver guidet ind i deres email editor, som fungerer utrolig godt. Hvis du har behov for mere avanceret stuff såsom flow RRS workflows, har du efterfølgende muligheden for at sætte disse op uden besvær.

Ydermere skal det nævnes, at Campaign Monitor har et hav af direkte integrationer, som gør din email marketing nemmere og smartere.

Eksempelvis har de en integration til Lytics, som hjælper dig med at forstå dine modtagere i form af, at de analysere dine modtagere og opdeler dem i segmenter afhængig af deres interaktion med dit nyhedsbrev/site.

Features:
Jeg må konstatere efter at have testet og brugt systemet i forskellige sammenhænge, at deres muligheder og funktioner fungere langt bedre end en række af deres konkurrenter. Jeg hæfter mig især ved følgende: De er klar over, at mobile i dag er et kæmpe must indenfor email markedsføring.

Deres funktioner og templates bygger på konceptet mobile-ready. Du har mulighed for at A/B splitteste, hvilket naturligvis er et kæmpe plus i min bog, hvor alle teser skal testes, før de kan lukkes.

Segmentering, personaliseret indhold, triggers og automatiserede flows er indbygget i systemet, hvor de både har mulighed for, at email nørd kan gå amok, og en begynder kan prøve det af.

Editor:
Elegant og simpel drag-n-drop editor hvor fokus har været at simplificere processen og mulighederne. Editoren har, hvad du skal bruge, hvis du skal sætte en simpel email op med tekst, billede og CTA-knap.

I takt med at du bliver mere nørdet, mangler du muligheden for let at redigere i CSSen eller indsætte et stykke custom code, som du eksempelvis kan i Mailchimp.
campaignmonitor-editor

Statistik:
Personligt er jeg kæmpe fan af Campaign Monitors campaign reports. De er detaljerede, godt designet, lette at gennemskue og du har mulighed for at nørde, hvis du har behov for det.

De er især kendt for deres kort, hvor de viser med små pins på et verdenskort/landekort, hvor dine modtagere er lokaliseret, når de åbner deres emails.

Udover ovenstående kan du se generelle tal såsom åbninger, kliks, sociale delinger og hvor mange som har emails, som ikke blev leveret. Her har Campaign Monitor gjort noget genialt, som flere af de andre systemer ikke har integreret endnu: De fjerner automatisk invalide email adresser fra din liste.

Mailchimp

Mailchimp er utrolig nemt at komme igang med. Deres drag-n-drop editor er den bedste på markedet efter min mening. Personligt ville jeg benytte Mailchimp, hvis jeg var et startup, lille virksomhed eller mellemstor webshop.

Templates:
Med over +100 prædefinerede templates må det siges, at Mailchimp har et stort udvalg at gå på rov i. Min helt personlige mening om deres templates er dog, at 98% af deres prædefinerede templates er forældede og 2002 stylish.

Jeg ville personligt aldrig benytte mere end en håndfuld af deres egne templates. Jeg vil istedet anbefale at vælge “basic”, hvor du kan vælge imellem en række skabeloner som eksempelvis 1 kolonne, 2 kolonner, 1:3 kolonner osv. Mailchimp har muliggjort, at du selv kan støbe din egen template i form af noget custom kode, som du selv indsætter eller uploader. Min egen erfaring er dog, at det er besværligt at tilpasse elementerne efterfølgende.

mailchimp-templates

Kompleksitet:
Mailchimp er kendt for at være et perfekt start-værktøj indenfor email marketing. Jeg vil dog prioritere, at store virksomhed også benytter Mailchimp. Målgruppen for deres service vil jeg vurdere til primært at være små og mellemstore virksomheder, som ikke har behov for specielle løsninger med diverse custom CRM-systemer.

Det er tydeligt, at deres flow efterhånden har udbygget sig til også at være et avanceret stykke værktøj, som i høj grad også henvender sig til intelligente løsninger med fokus på segmenter, triggers og automatiserede email flows.

Mailchimp har ligesom Campaign Monitor et hav af integrationer, som er alt fra CRM- til CMS-forbindelser. Det skal nævnes, at Mailchimp eksempelvis er integreret i Facebook, hvor du nemt kan lave et custom audience på baggrund af dine email subscribers.

Jeg er personligt meget imponeret over deres udvalg af automatiserede email flows, som bliver triggered ved en subscriberaktivitet. Dette indebærer eksempelvis velkomstemails, API triggers, custom triggers såsom et ecommerce event eller at et link bliver klikket på i en af dine emails.

Features:
Personalisering, profiler, segmenter, avanceret analytics og ubegrænset designmuligheder er synonymer med Mailchimp.

Mailchimp er kendt for deres lidt skøre innovation og kreativitet. Du bliver eksempelvis mødt af en abe, som giver dig en virtuel highfive, når du har trykket send til dine nyhedsbrevsmodtagere.

Jeg har personligt haft utrolig nemt ved at benytte deres service og deres mere avancerede muligheder såsom segmenter og triggers baseret på en række events i automatiserede emailflows.

De har formået at skabe en balance imellem at gøre nerdy stuff simpelt og stadigvæk muliggøre en række avancerede funktioner. Som I nok kan høre, er jeg selv ChimpFan, og vi benytter selv deres service i Sleeknote på nuværende tidspunkt. Pt mangler jeg dog muligheden for at A/B splitteste indhold op imod hinanden, da du med Mailchimp udelukkende kun kan teste emnelinjer.

Editor:
Drag-n-drop editor med næsten uendelige muligheder. Det er klart den editor, som jeg oplever, at folk har nemmest ved at styre og skabe de bedste visuelle resultater med.

I selve editoren har du mulighed for let at tilføje elementer til din template, hvor du forinden har valgt, hvorvidt den skal være i flere forskellige kolonner, og hvordan de skal være placeret. Ydermere kan du let redigere det ydre design, som de fleste emailservices tilbyder.

Udover ovenstående review af Campaign Monitor giver Mailchimp også mulighed for let at tilføje custom code og video (preview image).

I editoren kan et team let samarbejde omkring en kampagne, hvor du eksempelvis kan tilføje kommentarer eller sende emailen som en test til dine kollegaer.
mailchimp-editor

Statistik:
Mailchimps statistik er ligeledes i toppen af eliten. Du kan se alle de gængse tal såsom åbninger, kliks, bounced, afmeldinger, hvilke elementer der bliver interageret med og meget mere.

Du kan eksempelvis trække en CSV-fil med de e-mails, som ikke åbnede dit nyhedsbrev, hvorefter du kan gensende det (du husker naturligvis at ændre emnelinjen).

Mailchimp har to meget interessante punkter i deres report center, som er eCommerce360 og Analytics360.

Du kan her forbinde Mailchimp direkte til eksempelvis Shopify, Magento, 3dCart, Joomla og Bigcommerce samt Google Analytics – du har dermed geniale muligheder for at tracke dine e-mail markedsføring.

Bonuseksempel: Du kan oprette et mål (goal) i Mailchimp, som automatisk sætter en cookie i dine nyhedsbrevsmodtageres browser, hvis de klikker sig ind på din hjemmeside via en af dine nyhedsbreve.

Mailchimp sætter nu et unikt id på hver enkelt modtager, som klikker sig ind via linket (dit goal). Det kunne eksempelvis være et goal om, at hvis de interagerer med et nyhedsbrev angående sneakers, vil du placere dem i et segment i Mailchimp med “sneaker potential customers”.

Ydermere laver du et automatiseret flow, hvor du har 4-5 mails klar med super fede sneakers og eventuelt en rabatkode, hvis de ikke konverterer. Du indstiller dette flow til kun at trigger på dit nye segment “sneaker potential customers”.

Getresponse

Getresponse rummer utrolig mange muligheder som eksempelvis muligheden for at opsætte landingpages, webinars, popups eller slideins.

Generelt synes jeg, at de prøver at rumme for mange funktioner istedet for at holde fokus på et kerneprodukt. Du skal benytte Getresponse, hvis du ønsker en samlet løsning til din email marketing.

Templates:
Getresponse har et enormt stort udvalg af prædesignede templates, som du frit kan benytte, hvis du benytter deres service.

I den forbindelse vil jeg lave en kobling til Mailchimps kartotek af templates, hvor 95% af deres predesigned templates var bygget i 2002. Jeg ville under ingen omstændigheder benytte 95-98% af alle de templates, som er tilgængelige i Getresponse. Derudover skal det siges, at de kun har tre templates i kategorien ecommerce, hvilket er meget skuffende.

Det positive element er, at du kan vælge at starte fra bunden, hvor du blot skal vælge, hvordan din opbygning skal være i forhold til forskellige kolonner.

Slutteligt kan du selv uploade din egen HTML, hvilket gør, at det er muligt at lave et fornuftigt resultat med Getresponse.
getresponse-templates

Kompleksitet:
Hvis du ikke kender Getresponse, kan du godt være i tvivl om, hvad de helt præcis specialiserer sig i.

Systemet indebærer eksempelvis muligheden for at lave en landingpage, surveys og forskellige former for webforms.

Hvis man dykker ned i systemet, er det ikke underligt, at flere større virksomheder vælger Getresponse som værktøj. Hvis du blot ønsker et simpelt email værktøj til at udsende dine nyhedsbreve, vil jeg dog ikke anbefale Getresponse.

Features:
Getresponse blev lanceret i (hold nu fast) 1998! Siden 1998 er systemet blevet fyldt med små og større features, som alle skal bygge på strategien om at bygge verdens bedste email marketing software.

Fra min vinkel er det gået en smule galt, da man begyndte at udvikle et værktøj til at lave landingpages, spørgeskemaer og webforms. Hvis du ser på alle deres features/funktionaliteter vil du blive overrasket over, at langt de fleste var de first-movers på – men det er desværre ved at være et stykke tid siden, at de har været first-movers.

Du kan i Getresponse lave landingpages i drag-n-drop form, hvor du hurtigt kan opsætte en landingpage af nogenlunde format.

Getresponse har alle de gængse email marketing funktioner såsom automatiserede flows, a/b testing, responsive designs, avanceret segmentering og meget mere.

Editor:
Gammel og forældet editor som får dem til at ligne en gammel russisk Lada ved siden af Campaign Monitor og Mailchimp.

Jeg brugte 40 minutter på at sætte det samme nyhedsbrev op i Getresponse, som jeg brugte 10 minutter på i Campaign Monitor. De har alle de forskellige basic elementer, men deres UX og brugervenlighed er i bund.

Det skal dog siges, at de faktisk har en utrolig cool feature, som de andre systemer kunne lære af. De har en “history” indbygget med timestamp på, hvor jeg kan gå tilbage i mine utallige fejl i brugen af systemet.
Getresponse-editor

Statistik:
Jeg har ladet mig høre, at email segmentering faktisk startede ved Getresponse. Det er måske bare et rygte, men deres segmentering er ihvertfald knivskarp, og du kan lynhurtigt segmentere dine nyhedsbrevsmodtagere på baggrund af den statistik, som Getresponse indsamler.

Herunder eksempelvis modtagere som klikker på dine CTA knapper i nyhedsbrevet, og modtagere som ikke åbner dit nyhedsbrev (send igen: med ny emnelinje!).

Du kan lynhurtigt måle din email ROI med deres trackingkode, som du blot skal indsætte på din hjemmeside.

Jeg er vild med deres over time metrics, som viser, hvornår dine modtagere interagerer med dit nyhedsbrev (ikke blot hvornår de åbner det).

Mailplatform

Mailplatform er den bedste løsning, hvis du ønsker rådgivning, fremragende support og et system og ledelse, som tænker i nye baner. Mailplatform er det perfekte valg, hvis du ønsker god dansk support, rådgivning og vejledning til din email markedsføring.

Templates:
Mailplatform har en række prædefinerede HTML templates, som fungerer godt til forskellige brancher. Du kan selv kombinere forskellige templates, inden du begynder at redigere din email, hvilket fungerer rigtig godt.

De har tænkt dette anderledes end deres konkurrenter, hvor du normalt vælger en template, hvorefter du selv skal tilføje forskellige elementer.

Med Mailplatform kan du selv sætte en overordnet skabalon sammen, inden du begynder selve redigeren af templaten, hvilket fungerer utrolig godt.

Kompleksitet:
For at komme igang med systemet skal du først tilmelde dig via mailplatform.dk, hvor du kan få 30 dages gratis prøvetid.

Herefter vil du blive ringet op, hvor du har muligheden for blot at komme igang med systemet eller få en introduktion.

Jeg vil anbefale, at du tager imod en introduktion af systemet af deres yderst kompetente medarbejdere.

Det negative ved denne model er, at du ikke blot kan prøve det af hurtigt. Det giver dog en unik mulighed for at få en præsentation af systemet på dansk.

Features:
Systemet er forholdsvis nyt i forhold til sine konkurrenter, hvilket ikke afspejler sig i funktioner. Mailplatform har formået at skabe et system, som bliver benyttet af utallige mellemstore og store virksomheder i Danmark.

Jeg er sikker på, at Mailplatform på sigt kan følge med sine internationale konkurrenter på funktionalitet.

På nuværende tidspunkt synes jeg, at de har valgt at holde fokus på relevante funktioner og muligheder.

Editor:
Deres editor er efter min mening deres mangel i forhold til deres konkurrenter. Det virker ikke ligeså smooth som eksempelvis Campaign Monitor og Mailchimp, som efter min mening har formået en meget brugervenlig editor/redigeringsværktøj.
Mailplatform - editor